کمبود آب در ۸۰ روستای “ارشق”/ قطب میوه در تب و تاب کم آبی می سوزد
صفحه اصلی عناوین مطالب اخبار ایران وجهان اخبار اردبیل اخباربخش ارشق سیاسی حوادث اجتماعی فرهنگی اقتصادی ورزشی
پیشخوان مطبوعات
مطبوعات استان

بزودی

محل لوگوی ما

رضی

تبلیغات

شمالغرب

ارشق نیوز

حدیث روز
حدیث موضوعی
نیازمندی ها

ارز

ماشین

خلافی

حقوق

جدیدترین مطالب
سوال از شما پاسخ از مسئولین

به گزارش رضی نیوز،بخش ارشق از توابع شهرستان مشگین شهر از جمله مناطق کشاورزی استان اردبیل است که تا همین دیروز کیفیت میوه های آن بازارهای استان های دیگر را محصور کرده بود.با این وجود تجربه خشکسالی رمق از جان درختان این منطقه گرفت و در کنار آن حتی تامین آب آشامیدنی را به آرزو تبدیل کرد تا جایی که مسئولان این منطقه خواستار دخالت نهادهای مسئول در بحران کم آبی روستاهای این منطقه شده اند. تا شاید پروسه گره خورده طرح های آبرسانی این منطقه تسریع شود.

۸۰ روستای ارشق آب خوردن ندارند

به گفته بخشدار ارشق از ۸۵ روستای این منطقه ۸۰ روستا آب خوردن ندارد و کمبود آب حتی در روستاهای بزرگ و پرجمعیت نیز قابل مشاهده است.روستاهایی با جمعیت ۶۰۰ نفر در عطش کم آبی روزانه حتی یک ساعت لب تر نمی کنند. آن هم درست در مقطعی که دمای هوای منطقه با افزایش چشمگیر همراه بوده و بارش ها نیز چندان امیدبخش نیست.در برخی روستاها روستاییان مجبور به خرید آب از سوپر مارکت ها و مغازه های بین راهی شده اند و به گفته مسئولان، بهداشت روستاها در وضعیت نگران کننده ای است.

قنات در حال خشک یکی از روستاهای بخش ارشق

شیوع بیماری های گوارشی، کمبود آب برای شستشو و حتی خوراک موجب شده است درهای بخشداری ارشق از ازدحام اعتراض آمیز روستاییان قفل شود.

دعوای آب تمامی ندارد

با وجود اینکه ۷۲ قنات در این منطقه وجود دارد و قنات های ارشق در نوع ساخت و معماری کم نظیر هستند اما با خشکسالی حادث شده ۴۰ درصد قنات ها خشکیده است.موضوعی که طرح آبرسانی به روستاهای ارشق را روی میز کار مدیران ‌آبی استان قرار داد و در عین حال تاخیر در اجرای پروژه ها و دست دست کردن های اداری ارشق تشنه را در سال های اخیر تشنه تر از قبل ساخت بطوریکه احداث تصفیه خانه دوم مشگین شهر با هدف آبرسانی به روستاهای این منطقه با سال ها تاخیر در اجرای پروژه پرورش ماهی در پایاب سد سبلان به تاخیر افتاد و روستاییان سال ها به آب و فاضلاب روستایی رفتند و دست خالی برگشتند.در این میان پیگیری رسانه های استان نیز نتوانست به تصمیمات و دعواهای آبی سد سبلان بچربد و با سکوت برخی مسئولان استان در آن مقطع آبرسانی به ارشق به تاخیر افتاد اما در نهایت استاندار اردبیل طرح پرورش ماهی را منتفی اعلام کرد و تمام قد آبرسانی به مردم را بر هر اولویتی مقدم دانست.در عین حال بخشدار ارشق این اقدام را پیرو منویات رهبری مبنی بر تقدم آبرسانی به تمامی پروژه های دیگر می داند و ابراز امیدواری می کند وضعیت آبی این منطقه با این اقدام بهبود یابد.

یک تانکر آبرسانی برای ۸۵ روستا

ظاهر نوری تاکید دارد که آبرسانی حتی با تانکر نیز به روستاها مقدور نیست و وقتی فقط یک تانکر به ۸۵ روستا اختصاص یابد نباید انتظار معجزه داشت.این مهم در حالی در فاصله ۵۰ کیلومتری مرکز استان هر لحظه تجربه می شود که محسن قنبری مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل آبرسانی روستاهای تحت پوشش را در اولویت دانسته و کمبود آبرسانی سیار را به دلیل عدم وجود تانکر عنوان کرد.روستانشینان ارشق اینجا هم دست خالی مانده اند و در وضعیتی که حتی آسمان با مردمان ساده زیست روستایی قهر است نمی دانند حق خود را از کجا طلب کنند.

کم آبی ۸۰ روستای ارشق در کنار سد سبلان

مشکل آب با راه حل موقت حل نمی شود

در عین حال بخشدار ارشق از وضعیت پروژه های آبرسانی این منطقه و افت و خیز های بی دلیل در تاخیرها گله مند است.نوری با بیان اینکه طرح آبرسانی دره بیگلو یک مسکن موقت است، اضافه کرد: این طرح دو چاه دارد یکی با ظرفیت ۱۲ لیتر در ثانیه که‌ آلوده است و به درد شرب نمی خورد و دیگری ۹ لیتر در ثانیه که پاسخگوی نیاز موجود نیست.وی با بیان اینکه سد سبلان اصلی ترین خواسته آبی این منطقه است، اضافه کرد: با تخصیص آب این سد می تواند بخشی از نیاز روستاها را تامین کرد، علاوه بر این پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی کیفی این منطقه را زیر آب برد.در عین حال استاندار اردبیل با بیان اینکه ذخیره پشت سد سبلان با افت قابل توجه همراه است، عنوان کرده است که از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب سد فقط ۳۰ میلیون متر مکعب موجودی داریم.تنها چاره کاری که تمامی روستاهای ارشق را به خود امیدوار کرده بود طبق اظهارات استاندار در کوتاه مدت پاسخی در پی ندارد.مجید خدابخش تنها راهکار را مدیریت مصرف می داند اما مسئله این است که در منطقه ای که از اساس خشک و بی آب است مدیریت مصرف مفهوم خود را از دست می دهد.

خسارت خشکسالی پرداخت نشد

روستاییان ارشق علاوه بر اینکه دور سفره بی آب افطار می کنند این روزها حتی وعده وزیر را خوش ندیدند. بطوریکه بر خلاف بازدید وزیر کشاورزی و مدیر ستاد بحران کشور از ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت خشکسالی این منطقه رقمی پرداخت نشده و روستاییان حتی در معیشت خود دچار مشکل شده اند.گفتنی است از ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی فقط نیمی تحت پوشش بیمه بوده و مطابق اظهارات کارشناسان اگر مجموع خسارات خشکسالی برآورد شود حتی به رقم هزار میلیارد ریال نیز می رسد.گلایه روستاییان در حالی قابل تامل است که برخی استان های متضرر از حوادث از جمله سیل توانستند حتی سهم کمک بلاعوض خود را دریافت کنند و در این میان اعتراض نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی مبنی بر توجه به حادثه دیدگان این منطقه همچنان بی پاسخ ماند.

خشک شدن مزارع و باغات ارشق

به طوریکه یونس اسدی حتی از مسئولان استانی گله کرد و گفت: با وجود تجربه خشکسالی، سیل و سرمازدگی در مشگین شهر فقط پنج درصد از اعتبارات ستاد حوادث استان به این شهرستان اختصاص یافته است.

کاهش ۱۷ هزار نفری جمعیت طی هفت سال

نگرانی دیگر اسدی از مهاجرت قابل توجه جوانان به شهرهای دیگر است که این روزها به عقیده بخشدار ارشق به یک آسیب اجتماعی در منطقه تبدیل شده است.چنانچه نوری بخشدار این منطقه معتقد است در اغلب روستاها مهاجرت مشاهده می شود و اگر مسئولان اقدام نکنند نمی توان دامنه‌ آن را مهار کرد.در هفت سال گذشته جمعیت ارشق ۱۷ هزار نفر کاهش یافته است و در واقع یک سوم از جمعیت این منطقه به دلایل مختلف از جمله مهاجرت با کاهش همراه است.زنگ هشداری که امید می رود تدبیر مسئولان را زنده کند تا تب و تاب قطب میوه کشور برای دست یابی به حقوق به حق خود تسلی یابد.

……………………………

گزارش: ونوس بهنود

منبع: ارشق نیوز


نظرات شما عزیزان:

رضی نیوز
ساعت9:26---22 تير 1393
حضرت حجت الاسلام والمسلمین طالبی امام جمعه ارشق درابتدای سخنان خود درخطبه های نمازعبادی سیاسی ودشمن شکن جمعه این هفته(20-04-93) رضی ضمن دعوت ازنمازگزاران به رعایت تقوای الهی بهترین راه نجات بشریت از آتش قهر الهی را گرویدن به تقوا دانستندو بااشاره به فرارسیدن سالروزضربت خوردن اسوه تقوا.تجلی گر تقوا.الگوی تقوا.حقیقت تقوا.آیه ونشانه تقوا مولی الموالی اسدالله الغالب حضرت علی بن ابیطالب(ع) به فرمایش خداوند متعال در آیه شریفه55از سوره مبارکه مائده(انما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه ویوتون الزکاه وهم راکعون) که همانا ولی وسرپرست شما خداوند ورسول او وکسانی که ایمان آوردند ونماز میخوانند وهنگام نماز زکات پرداخت میکنند .جمهور مفسرین ومورخین شیعه واهل سنت اتفاق نظردارند که این آیه شریفه درمورد حضرت علی(ع)نازل شده است.همچنین ایشان درخصوص شان نزول این ایه فرمودند که روزی مسلمانان درمسجداجتماع کرده بودند فقیری واردشد و به اطراف نگاه کرده وفریادمیزند که ای مسلمانان منهم مسلمان هستم آیا کسی هست که به من کمک کند.افرادحاضردرمسجدبه سه گروه تقسیم شدند عده ای سرشان رابرگرداندند گروه دوم با حالت تمسخر ریشخند زدند وگروه سوم گفتند که اگرخدامیخواست خودش غنی میکردولازم نبود ماکمک کنیم-( متاسفانه الان هم درجامعه اینچنین افرادی داریم که وقتی ازآنها میخواهی به افراد نیازمند کمک کنند جوابشان همانست که میگویند خداوند آنها رافقیر کرده اگرصلاحشان باشد به آنها نیز عطا میکند)-.درهمان که مولا علی (ع) درحال نماز بودند که هنگام رکوع باذکرالله اکبر به فقیراشاره کرد بیا این انگشتر راازدست من خارج کن.در همان لحظه آیه شریفه نازل شد.نبی اکرم(ص) میفرماید:من اراده عن ینظرالی الادم فی علمه والی نوح فی فهم والی ابراهیم فی حلمه والی یحیی بن ذکریا فی زهده والی موسی بن عمران فی بطشه.هل ینظرالی علی بن ابیطالب(ع)هرکس میخواهد علم حضرت آدم راببیند وهرکس میخواهدفهم وبینش حضرت نوح راببیند وهرکس میخواهدحلم حضرت ابراهیم راببیند وزهد حضرت یحیی بن ذکریا را وخشم وغضب حضرت موسی را ببیند به علی (ع)نگاه کند که همه اینها دروجود مبارک مولی علی (ع)جمع شده علی قسیم النار والجنه است همچنین پیامبر اکرم(ص)فرموده علی مع الحق والقران والحق والقران مع علی ولن تفترقا حتی علی الحوض.هرچقدرازفضایل علی(ع)ذکرشود بازهم کم است اگردریاها واقیانوسها مرکب وزمین وآسمان قلم وجن وانس نویسنده اگربخواهند فضایل مولی علی(ع)رابنویسند نخواهندتوانست.خلاصه زبان آدمی ازبیان فضایل مولی قاصر است.درمرام علی(ع) همه انسانها سیاه وسفید.رئیس ومرئوس.غنی وفقیر زن ومرد همه بنده خداوند بودند وباید بطور مساوی از بیت المال برخوردارمیشدند.ایشان همچنین با اشاره به برابری همه انسانها دربرابر قانون به ماجرای رفتن مولی به دادگاه آنزمان با یکنفر یهودی اشاره وافزودند که درآن لحظه که حاکم شرع میخواست با مولی برخورد متمایزی داشته باشدحضرت اجازه ندادند وفرمودند که اف بر تو باد که میخواهی در قانون خداوند بدعت بوجود بیاوری .خطیب جمعه رضی همچنین با اشاره به آزادی بیان دردوران حکومت مولی علی(ع)گفتند:زمانی که عبدالله بن عمر باحضرت بیعت نکرد اطرافیان گفتندیاعلی اجازه بدهید گردنش را بزنیم مولی گفتندهرگز تازمانی که دست به شمشیر نبرده بهش تعرض نکنید.واین نشان از احترام به مخالفان حکومت وآزادی بیان در زمان خلافت ایشان دارد.وی در ادامه به عملکردبرخی مسئولان درقبال انتقاد ازآنها ازتریبون نماز مقدس جمعه اشاره واضافه کردند چطورمیشود وقتی از مسئولی انتقاد میشود فورا به همه جا جار میزند که چرا در نماز جمعه از من انتقاد شد پس چرا وقتی از همین تریبون از جنابعالی تعریف وتمجید میشود به روزنامه ها خبر میدهید که سراسر استان بدانند که از شما تمجید شده بالاخره این ذات نماز جمعه است که در جهت رفع مشکلات مردم محروم باید مسائل ومشکلات را پیگیری کنند.خطیب جمعه رضی همچنین با اشاره به سواستفاده از بیت المال نیز گفتند:متاسفانه گاهی مشاهده میشود که برخی قراردادها از جیب بیت المال در کاغذهای بیت المال برعلیه بیت المال نوشته میشود و اگرانسان بخواهد اعتراض نمایدکه چرا به مملکت ضرروزیان میزنید فورا داد وحوار میکنندکه شما ضدولایت فقیه هستید با نظام مشکل دارید وجلوی پیشرفت مملکت را میگیرید اما در حکومت مولی علی(ع) مخالفین هم حق صحبت کردن داشتند وتا اشک چشم یتیمی را خشک نکند اشک چشم خودش خشک نمیشد.امام جمعه رضی در بخش دیگری از سخنان خود (خطبه دوم)مجددا با دعوت به رعایت تقوای الهی مدیران را بدون درنظر گرفتن جریان خاص واصناف وبازاریان را در موقع فروش بدون درنظرگرفتن اشخاص با رعایت تقوای الهی بامردم برخوردنمایند.در تفسیر تقوا اینطور میشود گفت که چیزی را که به خودت میخواهی به دوستت نیز بخواه ونیزچیزی را که به دوستانت نمیخواهی به خودت نیز مپسند.انشاالله با توفیقات بیش ازبیش خداوند بتوانیم در تمامی مراحل زندگی رعایت تقوا را مدنظر قراردهیم.خطیب جمعه رضی همچنین با اشاره به مناسبات پیش رو به فرارسیدن سالروز میلادمسعود سبط اکبر حضرت امام حسن المجتبی(ع) وروز احسان واکرام ایتام اشاره واز جود وسخاوت کریم اهل بیت (ع) یادآورشدندکه امکان نداشت کسی به در خانه حضرت امام حسن(ع)مراجعه ودست خالی برگردد از حاضران خواست با یاری رساندن به نهادمقدس کمیته امدادحضرت امام (ره)نسبت به دستگیری از نیازمندان اقدام کنند.وی در ادامه به روز عفاف وحجاب اشاره وافزودند:اگر انسان درفضای آلوده نفس بکشد وکس دیگری در فضای سالم نفس بکشد فرقشان را باید مقایسه کرد اگر درجامعه متانت و عفاف نباشد خانواده ها نمیتوانند برای فرستادن فرزندان خود به مدارس و دانشگاه ها دلگرم باشند.عفت و حجاب وعفاف در جامعه موجب آرامش فکری وروحی مردم را فراهم میکند.انشاالله روزی شود که در جامعه ما عفت وحجاب وعفاف حاکم باشد.



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


:
[ شنبه 21 تير 1393برچسب:پایگاه خبری تحلیلی رضی نیوز, ] [ 21:29 ] [ رضی نیوز ]